Läs gärna våra fina recensioner från årets festival:

Med musiker av högsta klass

Hoppas vi ses igen nästa!

18 – 22 september 2018

Hälsningar från Lucas och Arthur Jussen.

Hälsningar från Armida Quartet.

Begynnelser och avslut

Det var något Stravinskij skrev om Våroffer som fick mig att börja fundera. Han såg verket som ett avslut snarare än en början, även om det komponerades när han var knappa 30 år gammal. Begynnelser och avslut befinner sig inte alltid där de förväntas och är kanske endast länkar i en fortsättning med kosmisk adress. Stravinskij betecknade Beethoven som evigt samtida och utan de två heller ingen Dean eller Gubajdulina. Sagor tar inte slut och berättar vi soldatens historia bör vi även berätta prinsessans.
Malmö Chamber Music fortsätter !
//Håkan Hardenberger, konstnärlig ledare

Under fem dagar välkomnar Håkan Hardenberger, vår tids störste trumpetsolist, internationella och svenska stjärnartister till sin hemstad. Malmö Chamber Music erbjuder publiken storartade och spännande konsertupplevelser på högsta internationella nivå.

Den 19 – 23 september 2017 kan man lyssna till kammarmusik i världsklass på Palladium Malmö, Malmö Live Konserthus, i St Petri kyrka och hos Klubb Krinolin på restaurang Grand Öl & Mat. Stor musik i det lilla formatet från lunchkonserter till sena klubbkonserter. I unika konstellationer framförs verk skräddarsydda av konstnärlige ledaren Håkan Hardenberger som dessutom är närvarande under hela festivalen som både musiker, dirigent och presentatör.

Programmets 14 konserter genomsyras av musik med de fyra festivaltonsättarna Brett Dean, Igor StravinskijSofija Gubajdulina och Ludwig van Beethoven. Den australiensiske tonsättaren och violasten Brett Dean kommer att närvara under festivalen och även medverka som musiker. Årets Malmötonsättare är Benjamin Staern. Hans verk Historien om en prinsessa, med text av Mi Tyleruruppförs under avslutningskonserten på Palladium.

Festivalkänslan fångad av Musik i Syd Channel:

Konsert

Håkan Hardenberger och Roland Pöntinen invigde festivalen 2016.